ABN AMRO gaat zo’n 15.000 particuliere klanten van de bank wegsturen. Het gaat om klanten die permanent buiten Europa wonen, maar hun bankdiensten wel in Nederland afnemen, zoals geëmigreerde gepensioneerden. Expats zijn uitgezonderd, aldus de bank.

De groep is goed voor ongeveer 10 procent van alle buitenlandse particuliere klanten van de bank. Ongeveer een kwart van de betreffende klanten heeft de Nederlandse nationaliteit. De andere gedupeerden dateren in veel gevallen nog uit de tijd dat ABN AMRO een veel grotere internationale bank was.

Robin de Jongh, binnen de bank verantwoordelijk voor deze groep, zegt tegenover het Financieele Dagblad dat de bank geen verlies op de groep lijdt: “Ik denk dat het een marginaal winstgevende activiteit is.”

De stap past onder meer in de strategie van het financiële bedrijf om op het vlak van consumentenbankieren vooral een Nederlandse en Europese bank te willen zijn. Daarnaast spelen kosten en wet- en regelgeving een rol. ABN AMRO moet zich flink inspannen om in al die landen op de wereld aan lokale regels te voldoen.

De betreffende klanten krijgen vanaf eind november een mail met het verzoek om hun bankzaken of het afnemen van bepaalde diensten bij ABN AMRO te beëindigen en bij een andere bank onder te brengen. Daarvoor hebben ze zes maanden de tijd. Bij ABN AMRO bankieren in totaal ongeveer 5 miljoen particulieren.

Het is niet de eerste keer dat een bank in Nederland een groep klanten vraagt te vertrekken.

Het gaat echter bijna nooit om particuliere klanten. Zowel het Britse RBS als Van Lanschot stoten momenteel klanten in Nederland af; RBS trekt zich grotendeels terug uit Nederland, Van Lanschot zich focussen op een rijkere doelgroep.